Generel information om skolen

Kort om Tylstrup og Tylstrup skole og landsbyordning

Tylstrup er en satellitby til Aalborg i det sydlige Vendsyssel med 1.288 indbyggere (2012). ca. 18 kilometer nord for Aalborg: Der fire kilometer til nabobyen Sulsted og 8 km til Brønderslev. Byen ligger i Region Nordjylland og hører under Aalborg Kommune.

Tylstrup er en gammel stationsby, idet den fra 1871-1972 havde en station på Vendsysselbanen og derved voksede et lille centrum frem omkring banen. Modsat banen ligger hovedvejen mellem Hjørring og Aalborg med Tylstrup Kro, der gennem mange år, har gjort Tylstrup kendt. Tylstrups forretninger er stadig i live og forsyner et mindre opland i det ellers meget tyndt befolkede område på kanten af Store Vildmose.

Tylstrup Skole er en kommunal folkeskole, der ud over en ”traditionel” skoledel for børn i børnehaveklasse – 6. klasse også omfatter en landsbyordning, som består af Skolefritidsordninger for børn i hhv. børnehaveklasse – 3. kl. og 4. – 5. kl. (DUS 1 og DUS 2) samt børnehaven Duslingen.

Alle 4 dele udgør en helhed, og der samarbejdes bredt i landsbyordningen.
Skolen har syv klasser - fra børnehaveklassen til og med 6. klasse. Skolen har et spor, og der er ca. 110 elever på skolen
Når eleverne skal i 7. klasse fortsætter deres skolegang på Sulsted Skole.

I børnehaven Duslingen (som er én af byens to børnehaver) er der 25-26 pladser.

Det samlede personale på Tylstrup Skole og Landsbyordning udgør ca. 30 medarbejdere.
Tylstrup Skole benytter byens hal til idrætsundervisning og større arrangementer.