Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Handleplan trivsel 2020

Handleplan omkring Trivselsmåling Tylstrup skole 2020


Måling af undervisningsmiljøet:

Sådan greb vi Trivselsmålingen an
Den nationale trivselsmåling på Tylstrup skole er gennemført i februar 2020. I ugerne optil blev der fokuseret på trivsel i klasserne.
Rent praktisk har de ældste klasser været teknisk assistance for de yngste klasser. Vi har en god tradition herfor, hvilket vi ser giver en høj svarprocent for skolens elever, samtidig med at gennemførelsen af trivselsmålingen ikke føles voldsom for børn eller voksne.
Resultaterne er analyseret og vurderet i PALS teamet.
Den følgende handleplan og kommende tiltag formuleret inden den præsenteres for den samlede medarbejdergruppe på et fælles teammøde.
I PALS teamet er:
- Signe Elgaard, DUS-fællesleder.
- Anette Vest, 0. klasses lærer, PALS vejleder.



Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra målingen:

Det viste kortlægningen - De overordnede resultater af målingen
Det gennemsnitlige resultat for indskolingen på Tylstrup skole viser, at elever generelt er tilfredse med deres skole og trives der.
Generelt er alle eleverne glade for at gå i skole og trives i deres klasse. Eleverne oplever, at de har en værdi i det sociale fællesskab på Tylstrup skole, at de har venner, og de føler, at de hører til på Tylstrup skole. Der er få elever, at de drilles således at de bliver kede af det. Der er generelt en høj trivsel på skolen, og eleverne er glade for både inde- og udeområderne.
Eleverne oplever generelt for lidt medbestemmelse i den faglige undervisning. På mellemtrinnet opleves undervisningen som følge heraf kedelig, hvilket der selvfølgelig skal handles på. Samtidig har eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet til tide svært ved at høre læreren. Særligt eleverne på mellemtrinnet oplever at de har svært ved at finde koncentrationen igen efter en forstyrrelse. En stor udfordring for både indskoling og mellemtrin er rengøringen omkring toiletterne.


Vi kan konstatere følgende positive og forbedringskrævende sider ved elevernes trivsel i og uden for undervisningsmiljøet - gældende for indskolingen:

Dét er positivt:

  • Generelt høj social trivsel; glade for deres skole og klasse, oplevelse af hjælpsomhed og tryghed, meget lidt drilleri, ikke bange for at nogle griner af dem.
  • Gode pauser både i forhold til udeområder og muligheden for legekammerater.
  • Koncentration i timerne.
  • Eleverne er meget glade for deres lærerne, som opleves hjælpsomme.
  • Klasselokalet er rart at være i.

 

Dét kan vi forbedre (eventuelle undervisningsmiljø problemer):

  • Forståelsen for medbestemmelse, aktiv medbestemmelse i timerne.
  • Toiletterne opleves ikke rene, og der er ikke nok af dem.

 

Vi kan konstatere følgende positive og forbedringskrævende sider ved elevernes trivsel i og uden for undervisningsmiljøet - kun gældende for mellemtrinnet.

Dét er positivt:

Dét kan vi forbedre (eventuelle undervisningsmiljø problemer):

  • At undervisningen skal være inspirerende og motiverende.
  • Aktiv medbestemmelse i timerne.
  • Det er svært at høre lærerne i timerne og det kan til tider være svært at skabe ro.

 

Vi kan konstatere følgende positive og forbedringskrævende sider ved elevernes trivsel i og uden for undervisningsmiljøet - gældende for både indskoling og  mellemtrinnet.

Dét er positivt:

  • Generelt høj social trivsel; glade for deres skole og klasse.
  • Gode pauser både i forhold til udeområder og muligheden for legekammerater.
  • Eleverne kan godt koncentrere sig i timerne.
  • Eleverne er meget glade for deres lærerne.
  • Klasselokalet er rart at være i.

 

Dét kan vi forbedre (eventuelle undervisningsmiljø problemer):

  • Forståelsen for medbestemmelse, aktiv medbestemmelse i timerne.
    Inddrage flere elev idéer og være mere synlige i faglig ros.
  • Toiletterne opleves ikke rene, og der er ikke nok af dem.
  • Eleverne har svært ved at finde egen koncentration igen, hvis de er blevet forstyrret.
  • Lokalerne er varme og det nye udluftningssystem har ikke den ønskede effekt.
  • Bekymring for, om andre griner ad mig.

 

Handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet

Opgaver, som vi har valgt at arbejde videre med (samlet for hele skolen)

Da Tylstrup skole er en PALS skole er der, på alle områder, i skolen en henvisning til forventet adfærd. Disse vejledninger repeteres løbende over skoleåret for eleverne. Det er skolens oplevelser, at elevernes sociale trivsel og gode forhold til deres lærere og pædagoger bygger på de tydelige forventninger og den anerkendende tilgang til eleverne.
Der samtales løbende med eleverne om gensidig respekt og ansvar, som i hver klasse defineres samt konkretiseres i praksis.
PALS er således fundamentet for Tylstrup skole, og grundtankerne i PALS gennemsyre normer, værdier og rutiner på skolen, DUS og børnehaven Duslingen.

Opgave Mål Tiltag Start/slut Ansvarlig
Forstyrrelser og koncentration i timerne Øge den enkelte elevs mulighed for at koncentrere sig.
Mere ro i undervisningen.
Henlede eleverne opmærksomhed på egen hensigtsmæssig ageren og handlemuligheder - (med)ansvar for egen indsats.
Der opsættes individuelle læringsmål for elever, som ofte forstyrrer. Der samtales på klassen omkring uro og der laves handleplan på klasseniveau.
Klassens lærere og pædagoger er ansvarlig for en dialog med enkelt elever samt dialog i klasserne.
Mere medbestemmelse Udvikling af elevernes demokratiske forståelse, herunder medbestemmelse. Medbestemmelse italesættes og praktiseres i undervisningen.
Eleverne oplever, at deres idéer anvendes i praksis.
Regelmæssig evaluering omkring elevernes oplevelse af medbestemmelse. Graden af medbestemmelse øges efter alder.
Pædagoger og lærere i undervisningen.
Synlighed omkring faglige fremskridt (mellemtrin) Eleverne oplever en tydelig faglig udvikling.
Eleverne roses tydeligt for faglige opgaver, resultater osv.
Tydelighed på faglige mål før og efter forløb - fokus på evaluering.
Mere ros for faglige opgaver og resultater.
Klassens lærere og pædagoger.
Bekymring for at andre griner af mig Øge eleverne følelse af tryghed i klasserummet, tillid til kammerater Henlede eleverne opmærksomhed på egen hensigtsmæssig ageren og handlemuligheder - (med)ansvar for egen indsats.
Fokus på PALS og trivsel i klasserne.
Klassens lærere og pædagoger, samt hele klassen.
At de voksne kommer til tiden skolens voksne skal være i klasserne til tiden. Elevernes oplevelse italesættes for de voksne, som opfordres til at anvende skolens teater ring både kl.7.54, kl. 9.55 og kl. 11.55. Ansvarlig er alle voksne i skoledelen - emnet drøftes på
Toiletterne Eleverne skal tage et medansvar for at toiletterne er indbydende.
Øget fokus på rengøringen.
Repetition af brugen af toiletterne – oprydning mm.
Opfordrer til brug af de nye gårdtoiletter.
”Flue” i toiletkummen.
Alle voksne på skolen.
Eleverne selv.
Teknisk serviceleder og rengøringspersonalet.

 

Opfølgning på handlingsplanen

Opgave Hvem står for opfølgning? Hvornår?

Vores ønske er, at arbejdet med trivsel og resultaterne fra trivselsmålingen spredes over hele året og komme ud i alle grene. I den forbindelse skal hver klasses lærere arbejde med klassens resultater og sammen med klassen lave en handleplan herfor.

PALS og trivsel sættes på dagsordenen i begge afdelingers teammøde hver måned. I denne forbindelse inddrages og evalueres ovenstående handleplanspunkter.

PALS-teamet,
klassens lærere
Hver måned.
Lærere og pædagoger i undervisningen inddrager ovenstående handlepunkter i deres årsplanlægning Alle lærere og pædagoger i undervisningen. Løbende over skoleåret.