Principper for specialpædagogisk bistand

Kompetencecentret har en koordinator, der i samarbejde med ledelsen organiserer ressourcerne til specialpædagogisk bistand ud fra skolens aktuelle behov. Koordinatoren tildeler og planlægger i samarbejde med det undervisende personale i skolens afdelinger den specialpædagogisk bistand - hvad enten det gælder problemstillinger indenfor faglige områder, AKT eller inklusion. Kompetencecentret arbejder i tæt samarbejde med PPR omkring den specialpædagogiske bistand. Kompetencecentret underviser enkelte elever eller grupper, samt vejleder og supervisere skolens pædagogiske personale i specialpædagogiske udfordringer. Kompetencecentrets undervisere besidder særlige faglige og personlige kompetencer indenfor de områder, der undervises i. Kompetencecentrets undervisning kan være organiseret som en forebyggende, foregribende eller indgribende indsats. Undervisningen er målstyret og tager udgangspunkt i Forenklede fælles mål og elevens kompetencer og potentialer. Opgaven er, at skabe læringsmæssig progression ved at give den enkelte elev udfordringer svarende til nærmeste udviklingszone. Undervisningen foregår i klassen, i afdelingen - parallelt med klassens undervisning i henhold til bekendtgørelsen for specialpædagogisk bistand. Undervisningen bør være karakteriseret ved nærhed, mindsteindgreb, helhed, effektivitet og empati. Der udarbejdes i samarbejde med den enkelte elevs læringsansvarlige en individuel handleplan for forløbet under kompetencecentret. Handleplanen er dynamisk og vil løbende blive mål-justeret og evalueret. Test i matematik og dansk anvendes som udgangspunkt for specialpædagogisk bistand, holddeling og undervisningsdifferentiering i den daglige undervisning. Kompetencecenteret sørger for prøvemateriale til alle klasser jf. testoversigt for Tylstrup Skole.  Et udvidet samarbejde mellem elev – forældre og skole er af væsentlig betydning for en udbytterig undervisning i kompetencecentret.

Vedtaget på Skolebestyrelsesmøde 27.11.2019