Møde Skolebestyrelsesmøde
Onsdag den 6. oktober 2021 kl. 17-19
Sted Mødelokalet
Deltagere Maria Skjærbæk, Anja Kahr Vestergaard, Susanne Dam, Lone Jakobsen, Mia Bjøreng, Nanna Bjørn, Birgitte Pedersen, Maria Nielsen, Sofie Mattesen, Elisabeth Bjørn, Trine Johansen, Bruno Johansen, Signe Elgaard, Mark Steensen, Ulla Loft
Afbud Anja Kahr Vestergaard
Sagsnr. 06102021
- Godkendelse af referat fra 16062021
a. Godkendt
- Digitale systemer ved Mark Steensen
a. Nyt fraværsregistrering erfaringer
b. Vi undersøger, hvordan systemet se ud fra forældresiden
c. Vi udsender vejledning vedr. erstatningsansvar vedr. chromebooks til 1. kl.
3. Forenklede læreplaner i Duslingen ved Signe Elgaard
Personalet i Duslingen har nu færdiggjort projektet med evaluering af børnehavens skriftlige læreplan. Bruno Johansen og Signe Elgaard gennemgik processen i juni mødet med fokus på de løbende evalueringer og hvilke tiltag det har givet anledning til.
Bestyrelsen har mulighed for at komme med yderlige forslag/ideer til justeringer i den daglige pædagogiske praksis. Der er udarbejdet en pixiudgave, som skal ligge på skolen hjemmeside.
Vedlagt forenklede læreplaner og pixiudgave.
a. Signe Elgaard orienterer og det udsendte drøftes. Der var intet at bemærke.
- Nyt fra Duslingen ved Bruno Johansen
a. Bruno Johansen orienterer om hverdagen i børnehavens hverdag i klublokalerne
i. Bruno orienterer
ii. Der arbejdes med at få faste rutiner med ugeskema
iii. Der er gang i efterårstema med bl.a. græskartema og æblemost mm.
iv. Der arbejdes med en oversigt over aktiviteter, så man efterfølgende år har et idekatalog
b. orientering om renovering af børnehaven
i. Signe Elgaard orienterer om tisplan mm.
ii. Der vises billeder, som er lagt på skolen facebookside
iii. Seneste udmelding vedr. færdiggørelse af arbejdet er 01.02.2022
- Åbningstid i Duslingen ved Signe Elgaard
Der er kommet en anmodning om udvidet åbningstid fra en forældre.
a. bestyrelsen holdning er at det vil få store konsekvenser at åbne tidligere om morgenen da det vil koste ekstra lukkerid på andre tidspunkter. Spørgsmålet kan behandles igen, hvis det viser sig at være et generelt behov blandt forældre i Tylstrup. I begrundelsen for afslaget forklarer skolen, hvilke konsekvenser det vil få at skulle finde lukketid på andre tidpunkter.
- Erfaringer fra Corona perioden og øget frihedsgrad
Aftalen indeholder 4 områder på folkeskoleområdet, som giver mulighed for:
1. ikke at udarbejde elevplaner
2. ikke at udarbejde kvalitetsrapport
3. at fravige målsætningen om fuld kompetencedækning
4. at konvertere alt understøttende undervisning med henblik på at tilrettelægge andre aktiviteter der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen - fx to-lærerordning, flere fagtimer, golddeling mm.
De øgede frihedsgrader gælder i skoleåret 2021/2022
Bilag vedlagt
Giver mulighederne anledning til noget på Tylstrup Skole?
- Vi har som ledelse ikke anvendt nogle af muligheder, da det kun er gældende for et år og ikke var vedtaget endeligt af Skoleudvalget i Aalborg inden ferien.
a. Ulla Loft orienterer og bestyrelsen drøfter punkterne. Det besluttes, at vi ikke benytter os af de øgede frihedsgrader.
7. Orientering om Aalborg Kommunes Måltidspolitik
Aalborg Kommune har udarbejdet en ny Måltidspolitik. Giver det anledning til noget på Tylstrup Skole og Landsbyordning?
Der er fælles spisepause for hele kommunen d. 8. oktober 2021.
a. Ulla Loft orienterer om, hvordan vi introducerer politikken med fælles spisefrikvarter.
8. Skolefest på Tylstrup Skole
Der har i to år ikke kunne afholdes skolefest på grund af Corona.
Hvordan holdes skolefest fremover?
a. forskellige ideer drøftes
b. emnet tages op på de næste møder
9. Eventuelt
Kommende møder:
24. november 2021
19. januar 2022
9. marts 2022
15. juni 2022