Antimobbe handleplan for Tylstrup Skole og Landsbyordning
- og standse mobning. Vi har en grundholdning om, at alle individer har ret til at definere egne grænser ifht. drilleri og mobning.
Otte tegn på mobning
Mobning er et kompliceret fænomen, og det kan være vanskeligt at vurdere, hvornår en situation kan siges at være mobning. Vi (DUCM) har opstillet otte punkter, som hver især præsenterer nogle væsentlige karakteristika ved mobning. Listen kan derfor ses som 8 tegn på mobning:
1. Når drilleri ikke længere er for sjov
2. Når konflikter ikke længere kan løses
3. Når udstødelseshandlinger bliver systematiske
4. Når fællesskaberne er præget af utryghed
5. Når fællesskabet har lav tolerancetærskel
6. Når fællesskabet mangler empati
7. Når fællesskabet er præget af magtubalance
8. Når fællesskabet er præget af ensomhed
Konkrete forebyggende handlinger:
På Tylstrup Skole arbejdes der på alle klassetrin løbende med:
● Klassetrivsel ud fra alderssvarende materialer
● Alle pædagogiske medarbejdere skal have særlig fokus på den faglige, personlige og sociale udvikling for alle elever
● Teamene har et fælles ansvar sammen med forældrene for, at alle børn og unge trives i skolen Herunder undervises der i sociale færdigheder på både individ og gruppeplan
● Undervisning i etik og moral i brug af digitale midler
● Venskabsklasser
● Trivselsdage
● Trivselsmålinger med efterfølgende udarbejdelse af handleplaner
● Ad hoc kurser og individuelle- eller gruppesamtaler med trivselsperson
● Mobbeproblematikker og trivselsproblemer tages op i Trivselsforum
● Mulighed for samtaler og/eller undersøgelser ved sundhedsplejersken
● Elevsamtaler med fokus på såvel faglig, personlig som social trivsel
● Der afholdes årligt læringssamtaler mellem ledelse og klasseteam, hvor der er særlig fokus på elevernes faglige, personlige og sociale trivsel
● Skolens sundhedsplejerske deltager i første forældremøde i børnehaveklassen.
Gennem alle disse foranstaltninger arbejder Landbyordningens samlede personale på at forebygge mistrivsel og mobning ved eleverne.
Forebyggende og indgribende tiltag:
Hvis et barn, forælder eller medarbejder oplever, at et barn, en gruppe eller en klasse mistrives, skal der handles, uanset om der er tale om mobning eller mistanke om mobning.
Hvad gør forældrene ved bekymring om mistrivsel eller mobning (både analog og digital):
● Kontakt skolen hurtigst muligt. Som udgangspunkt opfordrer vi til, at forældrene kontakter barnets kontaktperson eller en anden af barnet, voksne i skolen, alternativt kan man kontakte lederen af afdelingen eller skolelederen (kontaktoplysninger kan findes på skolens hjemmeside). Da dette er en følsom problemstilling bør denne kontakt altid foregår telefonisk. Hvis forælderen ikke kan komme i kontakt via telefonen, skriv da en besked i Aula, hvor du beder om at blive kontaktet hurtigst muligt.
Trivselsrådets rolle og ansvar:
På alle klassetrin pointeres det, at forældrene har en afgørende rolle for deres barn og dennes klassetrivsel. Der arbejdes således med “Fællesskaber for alle” på alle klassetrin, ligesom forældrene opfordres til at kommunikere med hinanden og planlægge sociale arrangementer på alle klassetrin. Klassens trivselsråd (forældreråd) har således en stor rolle i at pleje og opbygge et fællesskab med plads til alle. Vi opfordrer til, at trivselsrådet arbejder på at:
● Sætte klassens trivsel på dagsordenen til hvert møde, husk også at drøfte den digitale trivsel
● Fælles arrangementer for forældre og børn sammen. Det kan være gennem arrangementer som f.eks. rundbold, skøjtetur, holdaktiviteter, skattejagt eller orienteringsløb
● Støt børnene i at være sammen på kryds og tværs. Det kan være ved at oprette legegrupper, spisegrupper eller noget helt tredje. Gør jer umage med at få så mange børn med som muligt
● Byd velkommen til nye børn og forældre og sig ordentligt farvel til dem, der flytter
● Undgå at håndtere konflikter mellem børn og forældre på AULA. Ofte løses konflikter bedst ved direkte dialog. Husk på, at der er flere sandheder i en konflikt, og at børn kan have oplevet situationer forskelligt.
Hvad gør medarbejderne, hvis de selv har en bekymring om mistrivsel eller mobning eller hvis de bliver kontaktet af en elev eller forælder:
● Medarbejderen drøfter bekymringen med sit team. Afhængig af alvorligheden i bekymringen vurderes og besluttes det fortsatte forløb
● Hvis alvorligheden er stor kontaktes ledelsen og der udarbejdes en handleplan med involvering af relevante medarbejdere og vejledere fra skolen. De involverede elevers forældre kontaktes
Hvad gør barnet ved bekymring om mistrivsel eller mobning:
● Fortæl dine forældre om, hvordan du har det eller om din bekymring for en anden elev, sådan at I sammen kan kontakte skolen. Herefter handles som beskrevet under forældre og medarbejdere
● Fortæl det til en voksen på skolen, det kan være din kontaktperson, en anden af dine undervisere, skolens trivselsperson eller skolesocialrådgiver. Fortæl dem om hvordan du har det eller om din bekymring for et andet barn. Herefter handles som beskrevet under medarbejdere.
Kommunikation omkring eventuel mistrivsel og mobning:
Med forebyggelse kommer man længst, og Tylstrup Skole og Landsbyordning opfordrer alle til at have en løbende dialog med barnets tilknyttede voksne og her orienterer om, hvis barnet giver udtryk for mistrivsel eller mobning. Tylstrup Skole og Landsbyordning arbejder ud fra, at intet er for småt til at blive taget alvorligt og henviser til, at der tages kontakt med barnets nærmeste voksne, hvis der opleves behov tryk for mistrivsel.
Fælles ansvar om elevernes trivsel
Alle voksne, forældre, lærere, pædagoger og ledere er forpligtet til at reagere, hvis et barn ikke trives. Uanset om der er tale om mobning eller ej. Det er afgørende for børn og unges trivsel, at deres oplevelser og følelser anerkendes, og at der arbejdes målrettet med at bekæmpe eventuel mistrivsel.
Folketinget har med ikrafttrædelse 1. august 2017 skærpet kravene til antimobbestrategi på skolerne. Opleves dette ikke tilstrækkeligt er der mulighed for at klage dels til Kommunalbestyrelsen og dels til en statslig klageinstans under Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).
Revideret august 2025