Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sorgplan


 

OmSorg

 

 

Handleplan

for

Tylstrup Skole

og

Landsbyordningen

 

 

At støtte et barn i sorg kræver ikke, at du er overmenneske, blot at du er medmenneske.

 

 

Medlemmer af ”sorggruppen”:

Ulla Loft
Mark Steensen

Lærer og pædagog fra klasseteamet/Duslingen

  

Den vigtigste opgave for ressourcegruppen vil være at hjælpe kolleger, som møder et barn i sorg. Ressourcegruppen skal være opmærksom på hjælp til "hjælperen".

 

Aktuelle telefonnr.:

Alarmcentralen 112

Lægevagten                                                     70 15 03 00

Skolen, Dus1, Dus2 og Duslingen                      99 82 40 50

Skolesundhedsplejersken                                                                   

PPR Godhåbsgade, Nørresundby                      99 31 62 00

Provst Ole Rysgård Madsen                             98 26 14 38

 

Kontakt til pressen:

Skoleleder, Ulla Loft

 

Personale i Landsbyordningen

Skoleleder:

Ulla Loft, Østerbro 37c  1 tv 9000 Aalborg                                     61 26 12 94

Viceskoleleder:

Mark Steensen, Ægirs vej 3, 9870 Sindal                                       31 72 52 62

 

Teknisk serviceleder: 

Henrik Larsen                                                                                  40 91 69 10

Sekretær: 

Tine Uglebjerg                                                                                99 82 40 51

 

 

Dødsfald: barn/elev

- Klasseteam/pædagoger, ressourcepersoner og ledelse orienteres. Derefter orienteres alle ansatte

- Klasseteam/pædagog kontakter hjemmet enten telefonisk eller på bopælen

- De pårørende orienteres om, hvad der skal foregå på skolen næste dag: 

          - Mail til alle forældre (se bilag 3)

          - Fællessamling (se bilag 1a og 1b)

          - Markering i elevens klasse/Dus eller i Duslingen (se bilag 2)

          - Evt. ønsker fra familien tages med

          - Vær opmærksom på familier med anden kulturel baggrund

          - Næste kontakt til hjemmet aftales

- Evt. forældremøde i elevens klasse eller i Duslingen om aftenen. (Se bilag 4)

- Inden begravelsen kan præsten komme og snakke med eleverne om, hvordan en begravelse foregår o.a.

Skolens/klassens/børnenes deltagelse i begravelsen aftales med den berørte familie. Skolen/Duslingen sender under alle omstændigheder blomster

 

- Klasselærerne/pædagoger sørger for opfølgning:

- Markere tabet i klassen/Dus/Duslingen (lys, blomster el.lign.)

- Være modtagelig for spontane indfald fra kammeraterne

      - Snakke om tabet

      - Besøge graven

- Markere datoer (fødselsdag, årsdag for dødsdag o.a.) 

              - Holder kontakt til familien 

              - Være opmærksom på reaktioner hos de andre børn

 

Sker dødsfaldet i en ferie, gennemføres det af proceduren, der er muligt straks, resten ved skolestart.

 

 

Dødsfald: ansatte

De punkter, der er relevante.

 

 

Ulykker i skoletid/åbningstid:

Forholdsregler på ulykkesstedet:

- Yde førstehjælp

- Ringe 112

- Kontakte skolen, som sørger for de øvrige børns transport til skolen, hvis ulykken er sket uden for skolen

- Skolen kontakter børnenes forældre via AULA

- Skolen sørger for, at en eller flere voksne kommer på ulykkesstedet

 

Underretning:

- Klassekammerater/børn på skolen/i Duslingen sammen med voksne taler sammen – (genopleve ulykken)

-

Kontakt til forældrene, der skal hente deres børn

- Opfordre alle til at møde næste dag

- Alle ansatte orienteres

- Senere på dagen evt. kontakt til det ”ramte” hjem

 

Næste dag:

- Fællessamling med bl.a. beskrivelse af forløbet (se bilag 1a og 1b – tilpasset situationen)

- Alle børns forældre orienteres (hvis familien ønsker det)

- Klasseteamet/pædagoger er sammen med den berørte klasse/de berørte børn hele dagen

- Evt. forældremøde i den berørte elevs klasse eller i Duslingen

- Lærer/pædagog kontakter den ulykkesramte familie helst på bopælen for at få oplysning om ulykkens omfang og få aftalt, hvordan

- Skolens/klassens/børnenes klasseteam/pædagog holder kontakt til familien

 

Opfølgning:

- Tale om ulykken

-

Være opmærksom på børnenes reaktioner

 

 

Elev/barn mister én af sine nærmeste (dødsfald):

- Klasseteamet/pædagog er tovholdere

- Alle ansatte orienteres

- Klasseteamet/pædagog kontakter hjemmet for bl.a. at få afklaret, hvad de andre børn skal vide om dødsfaldet

- Efterfølgende eventuelt besøg i hjemmet for at få aftalt, hvem der skal deltage i begravelsen og hvordan Skolen/DUS/Duslingen vil modtage det barn, der har mistet (tilbud). Medbring blomst

- På klassen/i Duslingen diskuteres omhyggeligt de spørgsmål, der vil opstå i denne forbindelse. Præsten kan evt. inddrages

- Opfølgning: - emner om tab/sorg

       - Evt. besøg på kirkegården

       - Evt. markere relevante datoer (efter aftale med den ramte familie)

 

Sker dødsfaldet i en ferie, gennemføres det af proceduren, der er muligt, ved skolestart.

 

 

Ansat mister én af sine nærmeste:

- De punkter der er relevante

 

 

Kaossituationer (alvorlig sygdom hos barn eller nærmeste familie, ulykker, skilsmisse o.a.):

- Klasseteamet/DUS/Duslingen kontakter hjemmet for at få afklaret, hvad der skal gøres, og hvilken rolle skolen/klassen/Duslingen påtager sig (f.eks. hvordan kontakten foregår til det syge barn)

- Aftalen forelægges de nødvendige personer

- De ansvarlige voksne er forpligtet til opfølgning i form af støtte til barnet i hverdagen

 

 

 

 

Bilag 1a gældende for skolen

 

Fællessamling (forslag):

  1. Budskabet gives videre 

  2. Omstændighederne omkring ulykken/dødsfaldet afdækkes

  3. Leder eller anden ansat holder tale

  4. Sang
  5. Oplæsning
  6. Flaget på halv (ved dødsfald)

  7. 1 minuts stilhed (ved dødsfald)

  8. I klassen sammen med to voksne

 

 

 

 

Bilag 1b gældende for Duslingen

 

Fællessamling (forslag):

  1. Budskabet gives videre

  2. Omstændighederne omkring ulykken/dødsfaldet afdækkes

  3. Sang

  4. Flaget på halv (ved dødsfald)

 

 

 

 

Bilag 2

 

Ritualer i klassen (forslag):

  1. Sætte blomster/lys på elevens bord 

  2. Lade pladsen stå tom f.eks. skoleåret ud

  3. Skrive brev til familien

  4. Ved ulykker kan ulykkesstedet besøges

  5. Spontane indfald fra børnene

 

 

 

Bilag 3

 

Orientering til hjemmene (forslag):

 

Vi har i dag fået den sørgelige meddelelse, at _____________ er død.

Det skete i går ________________________. Vi har snakket meget om det, der er sket og vil også gøre det i tiden fremover.

Vi ved endnu ikke, hvornår begravelsen skal finde sted, 

Med hensyn til deltagelse i begravelsen må vi få nærmere besked fra familien. Det kan være en god ide at få sagt farvel på denne måde.

Vi vil tale nærmere om dette og andre ting på et møde _________________ her på skolen. I opfordres derfor til at møde op, hvis det er muligt med det korte varsel.

Når en person dør, kan et barn være påvirket i lang tid efter. Børn reagerer på forskellige måder efter et dødsfald. F.eks. vil nogle børn ikke snakke om dødsfaldet, men lader som om intet er sket. Nogle børn græder meget – er rastløse og urolige, andre har svært ved at koncentrere sig, og andre igen får ondt i maven eller i hovedet eller har svært ved at sove.

Vi må derfor i fællesskab være opmærksomme på børnenes signaler.

Vi vil gerne have telefonisk besked på, om I kommer til mødet.

 

Med venlig hilsen

 

 

P.S. Deltager jeres barn i begravelsen, skal det være sammen med en af forældrene!

 

 

 

Bilag 4

 

Dagsorden til forældremøde (forslag):

 

Mødet indkaldes så kort tid efter den indtrufne begivenhed som muligt. Helst allerede dagen efter. Det ramte barns familie bør gives mulighed for at deltage og eventuelt selv informere de øvrige forældre.

 

  1. Orienter om det, der er foregået på skolen og i klassen i forbindelse med dødsfaldet

  2. Orienter om de oplysninger, skolen har fået omkring dødsfaldet og begravelsen

  3. Giv besked om, hvorvidt det er muligt for eleverne/børnene at deltage i begravelsen. Hvis der er denne mulighed, er det vigtigt at understrege nødvendigheden af, at hvert barn har en voksen at holde sig til. Find på mødet ud af, hvem der følger hvert barn til begravelsen. Skolen/Duslingen skal vide, hvilke børn der ikke deltager

  4. Der kan sendes blomsterhilsen fra børnene

  5. Fortæl, om f.eks. præsten skal inddrages i samtale om begravelsen

  6. Fortæl om sorgreaktioner hos børn både på kortere og længere sigt

 

 

Se materialer fra PPR Aalborg:

PPR Aalborgs kriseteam

Se Vores Intra

 

 

 

 

 

 

OMSORG

 

- At give sig til kende

 

- Etablere kontakt

 

- Skærpet opmærksomhed

 

- Vise hensyn

 

- Forberede kammerater på

situationen

 

- Turde blive berørt

 

- At fastholde og vende tilbage

 

- Søge hjælp

 

 

 

 

 

Bekymring

 

- Social tilbagetrækning

 

- Undgår kontakt til omgivelserne

 

- Øget sårbarhed

 

- Tristhed

 

- Frygt og angst

 

- Ændring af adfærd og væremåde

 

- Koncentrationsvanskeligheder

 

- Kraftige selvbebrejdelser

 

- Ændring af livssyn og værdier

 

- Ændring i skolepræstationer