Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samlet princip for kommunikation, evaluering og forældresamarbejde på Tylstrup Skole og Landsbyordning

Samlet princip for kommunikation, evaluering og forældresamarbejde på Tylstrup Skole og Landsbyordning

 

Formål og værdier

På Tylstrup Skole og Landsbyordning ønsker vi at understøtte alle børns faglige, sociale og personlige udvikling gennem tæt forældresamarbejde, systematisk evaluering og klar, respektfuld kommunikation. Vores tilgang bygger på tillid, gennemsigtighed og anerkendende dialog, hvor både skole, børnehave og hjem spiller en aktiv rolle i barnets trivsel og læring.

 

Forældresamarbejde

Formålet med forældresamarbejdet er at skabe en tæt og tillidsfuld relation mellem skole, børnehave og hjem, så hvert barn får de bedste forudsætninger for at trives og udvikle sig – både fagligt og socialt.

Principper for forældresamarbejde:

  • Samarbejdet tilpasses klassens/børnegruppens behov og justeres løbende.
     

  • Kommunikation er klar og respektfuld, med fælles forventningsafstemning.
     
  • Alle parter har ansvar for at tage kontakt ved behov.
  • Samarbejdet evalueres løbende som en del af Tylstrup Skole og landsbyordnings kvalitetsarbejde.

  • Mødestruktur: Inden skolestart eller start i børnehaven inviteres forældrene til et informationsmøde om Tylstrup Skole og landsbyordnings værdier, rammer og forventninger herunder forældresamarbejdet. 

  • En årlige skole-hjem-samtaler drøfter barnets trivsel, læring og udvikling. Ekstra samtaler aftales efter behov fra både forældre og lærer.
     
  • Lærere og pædagoger kontakter forældre løbende, hvis der opstår forhold, som ikke kan afvente næste samtale.
     
  • Der afholdes mindst ét årligt forældremøde pr. klasse med fokus på trivsel, læring og det sociale fællesskab.

     

Kommunikation og forventninger:

Kommunikation via Aula

Aula anvendes som primær digital platform til kommunikation mellem skole, børnehave og hjem, hvor fortrolige oplysninger behandles sikkert. Kommunikation bør være anerkendende, respektfuld og letforståelig. Aula bruges ikke til at løse konflikter, som bør håndteres gennem fysiske møder eller telefon. 

 

Meddelelsesbogen som Dialogværktøj

Meddelelsesbogen føres under MinUddannelse i Aula og er et redskab til løbende dialog om elevens udvikling. Den opdateres minimum to gange årligt (typisk ved skole-hjem-samtaler) og fokuserer på faglige og personlige udviklingspunkter, især i dansk og matematik.

 

  • Forældre forventes at:
     
    • Støtte barnets ansvarstagen for fx at møde til tiden, lave lektier, følge regler op og bidrage positivt til fællesskabet.
    • Engagere sig i barnets hverdag fx via Aula og MinUddannelse i forhold til ugeplaner, lektier, opgaver, faglige mål og feedback.
    • Deltage aktivt i samtaler og møder.
    • Informere om forhold, der kan have betydning for barnets hverdag, fx ændringer i hjemmet, trivsel eller særlige behov.
    • Orientere om sygdom via Aula og for skolebørnene også under MU Elev – Fravær

       

  • Tylstrup Skole og landsbyordning forventes at:

    • Løbende orientere og inddrage forældrene så tidlig som muligt ved udfordringer (fagligt, socialt eller trivselsmæssigt), så de kan være med til at finde løsninger.

      • Dokumentere indsatser og opfølgning i Meddelelsesbogen.

    • Være tydelige hvad der forventes af både barnet og hjemmet – fx ift. lektier, opførsel, mødetider osv.

    • Være tilgængelige, enten fysisk eller via Aula. Her skabes der en forventningsafstemning i indskolingen.

    • Informere om aktiviteter og beslutninger der har betydning for barnet eller klassens hverdag.

    • Respektere fortrolighed, så al kommunikation om barnet skal ske med respekt for barnets og familiens privatliv.


       

Evaluering som læringsredskab

Evaluering er en del af skolens og børnehavens pædagogiske praksis og har til formål at fremme læring og udvikling for både børn og medarbejdere.

Sådan arbejder vi med evaluering:

  • Vi afholder systematiske læringssamtaler – både formelle og uformelle – på alle niveauer.
     

  • Evaluering bruges til løbende justering af mål og undervisning.
     
  • Børn og forældre involveres aktivt i målsætning gennem dialog og test.
     
  • Evaluering er fremadrettet, lærende og motiverende.

     

Ansvar og opfølgning

  • Skoleledelsen og personalet har ansvar for at efterleve og formidle principperne.
     

  • Forældre, skole og børnehave samarbejder om at vedligeholde åben dialog og støtte barnets trivsel og læring.

  • Principperne evalueres og opdateres løbende som en del af skolens udviklingsarbejde.

 

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 3. september 2025